(Ex-)partners
Voor (ex-)partners van iemand met een psychische aandoeningGroepsberichten
Om te kunnen plaatsen, moet je ingelogd zijn..
Zoekfilter:
(anoniem)
voorstellen Dank voor het welkom. Mijn partner heeft een bipolaire II, rapid cycling stoornis. Voor hem (en ons dus) is het na jaren trial and error nog zoeken naar de optimale combinatie van medicamenteuze behandelingen. Als partners met elk een eigen chronische ziekte (zelf heb ik MS) coachen we elkaar als het ware hoe onze ziektes goed te managen en ons leven er niet meer dan nodig door te laten beheersen.Dat blijft een uitdaging, steeds zoeken naar balans. Ik werk in de psychiatrie, wat hierbij...
24-6-23 16:37 | 32 Views | 4 Reacties
(anoniem)
Dag Karin. Veel sterkte met jullie beiden ziektes! Welke nadelen heeft jouw ervaring in de psychiatrie gebracht? Mijn (helaas overleden) vrouw heeft 9 jaren als ervaringsdeskundige bij de psychiatrie gewerkt maar heeft alleen maar positieve ervaringen gehad.
24-6-23 16:43 | 3 Views
nav “voorstellen Dank voor het...” (anoniem)
(anoniem)
Dag Stewart. Dank voor je reactie en sterktewensen. Het spijt me voor je dat je vrouw is overleden. Fijn dat ze zulke goede ervaringen heeft gehad in de psychiatrie. Voor mij betekent een nadeel van het werken in de psychiatrie dat ik het af en toe wel wat veel ' psychiatrie in mn leven' vind. 4 dagen werken met mensen met stemmingsstoornissen en emotieregulatieproblematiek, vaak mensen met (para)suïcidaal gedrag, dan thuis komen en vragen/voelen hoe de pet er daar voor staat. En dan woon ik ook nog zeer...
24-6-23 16:58 | 21 Views
nav “voorstellen Dank voor het...” (anoniem)
(anoniem)
Ik ben Bipolair geboren 64 jaar en heb een partner en een ex partner. Doordat ik vele lotgenoten gesprekken voerde aan de Lotgenotenlijn PLM kreeg ik in retrospectief veel inzichten dat mijn eerste opname door psychose overweldigend en destructief was. Partners geef ik tools in situaties en ik leer nog steeds. Nodig je graag uit verder te praten aan LGL waar ik bereikbaar ben op ma/di 17.00 -21.00 / 17.00-19.00 uur
26-6-23 16:29 | 6 Views
nav “Welkom! Als (ex-)partner...” (anoniem)
(anoniem)
Paul, dank voor je reactie. Heel fijn dat je de 2 keer 2 uren voor de lotgenoten lijn inzet. Voor de volledigheid: de lotgenoten lijn van Plusminus is bereikbaar van zondag t/m vrijdag van 11.00 tot 21.00 uur op 0900-5123466
26-6-23 20:06 | 4 Views
nav “Welkom! Als (ex-)partner...” (anoniem)
(anoniem)
Even voorstellen Mijn (nick)name is Robbel, 66 jaar en ex-partner van Riek, die op haar 53e haar eerste psychose kreeg. Het gebeurde rond de tijd dat ik naar haar woonplaats verhuisde, waar ik behalve haar niemand ken(de). Justitie kwam er aan te pas en na een verblijf in de PI in Zwolle werd zij in een forensische kliniek geplaatst, 180 km van haar woonplaats. Dat betekende 1.5 jaar op en neer rijden, totdat zij eindelijk weer naar huis mocht, onder tbs voorwaarden. Door een fout met de medicatie ging...
14-8-23 10:48 | 38 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Beste Robbel, wat een trieste verhaal. Helaas gebeurt het nog steeds te vaak dat de autoriteiten en instanties verkeerd of te laat reageren. Veel sterkte. Ik hoop dat je ex-partner toch hulp vindt en dat ze haar plezier en voldoening terug mag vinden
14-8-23 13:30 | 8 Views
nav “Even voorstellen Mijn...” (anoniem)
(anoniem)
Goedenmorgen, ik ben Stefanie, 44 jaar en mijn man heeft dit jaar de diagnose bipolair gekregen. Wij hebben 4 kinderen tussen de 5 en 16. Dit jaar was heel heftig voor ons gezin en ook voor mij. Hoe en waar hebben jullie als partners hulp gezocht voor jezelf en voor het hele gezin/ de kinderen? Het is behoorlijk zwaar en ik wil zo veel mogelijk leed en schade voorkomen. Alle tips zijn welkom!
6-11-23 6:48 | 37 Views | 3 Reacties
(anoniem)
Dag Stephanie, veel sterkte met je taak als mantelzorger, want dat ben je nu. Eigenlijk al veel langer want de moeilijkheden begonnen veel eerder dan zijn diagnose. Hulp voor naasten komt langzaam op gang. Hier op deze website kan je via het onderdeel Vaak gestelde vragen links voor clientenraden in je buurt vinden en ook via de behandelaar is veel informatie te vinden. Mijn eigen ervaringen zijn van lang geleden (diagnose van mijn partner 1992) en toen was er zo goed als geen hulp voor naasten. Het...
6-11-23 7:20 | 18 Views
nav “Goedenmorgen, ik ben...” (anoniem)
(anoniem)
Dag Stephanie, Helaas kon de ggz niet veel voor mij en mijn gezin doen (o.a. recht op privacy van de patient) maar inmiddels is een en ander verbeterd. Kijk een bij de familievertrouwenspersoon of https://lsfvp.nl/ Sterkte Marc Heesters
6-11-23 11:18 | 7 Views
nav “Goedenmorgen, ik ben...” (anoniem)
(anoniem)
Hoi Stefanie Het is zwaar voor je lees ik; sterkte. Als partner heb ik persoonlijk wel wat gehad aan gesprekken met een relatietherapeut van de PAAZ, dus verbonden aan het team waarvan mijn partner steun kreeg/krijgt. Er zijn bij verschillende GGZ-instellingen ook programma's voor kinderen van ouders met psychiatrische aandoeningen (bv KOPP-interventies: voor (groepen) kinderen van ouders met psychiatrische problematiek. Maar ook gesprekken met ouders en kinderen samen behoren tot de mogelijkheden. Mocht...
6-11-23 16:54 | 13 Views
nav “Goedenmorgen, ik ben...” (anoniem)
(anoniem)
We zijn allebei behept met psychische kwetsbaarheden. Ik heb manische depressiviteit, autisme en een angststoornis. Maar ik ben meer dan dat. Veel meer. Hij heeft schizofrenie, psychoses, paranoia, adhd en depressies. Maar hij is ook veel meer dan dat. Onze relatie begon met een dikke, vette vriendschap. Die is nog steeds de stabiele basis van onze vaak heftige relatie. We botsen regelmatig vanuit onze psychische kwetsbaarheden. Maar kunnen daar dan goed mee omgaan. Er is wederzijds begrip en respect....
18-11-23 10:09 | 13 Views | 1 Reactie | |
(anoniem)
Hoe zorg je als mantelzorger goed voor jezelf? Mijn man heeft een Bipolaire Stoornis type II en zit sinds een aantal maanden weer in een diepe depressie. Behalve de zorg voor je partner, moet je ook alle andere taken alleen doen (huishouden, de zaak, etc) en dus hoor je vaak: "je moet goed voor jezelf zorgen". Maar hoe doe je dat terwijl je je eigenlijk continue zorgen maakt over je partner?
21-12-23 11:37 | 7 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Geef jezelf de ruimte. De ruimte om te gillen, te vloeken, te huilen. Maar neem ook de ruimte om even rust te nemen. Je kunt soms het gevoel hebben dat het leven niet eerlijk is maar probeer van de kleine momenten te genieten. Uiteindelijk is dat niet alleen voor jezelf maar ook voor je partner nodig. Probeer iemand te vinden om mee te praten. Niet alleen over je problemen maar ook leuke dingen. Af en toe moet je echt eventjes afstand nemen.
23-12-23 17:19 | 1 View
nav “Hoe zorg je als...” (anoniem)
(anoniem)
Dat snap ik, Geke, maarals je steeds maar over de negatieve dingen in het leven hebt dan wordt je steeds verder naar beneden getrokken. Zorg ervoor dat je ook leuke dingen doet. Wandelen, of een fietstocht, of koffiedrinken met buren. En dan zorg ervoor dat je dan niet alleen over je problemen spreekt. Ieder dag dat je opstaat betekent dat je de donkere nacht hebt overwonnen.
27-12-23 12:06 | 3 Views
nav “Bedankt Steward. Na...” (anoniem)
(anoniem)
Hai Geke (en hallo iedereen), jouw verhaal is heel herkenbaar! Exact dezelfde situatie. Wat mij hoop geeft is dat we nu samen onder begeleiding een preventieplan hebben opgesteld. Hebben jullie dit al? Anders geef ik je graag wat uitleg.Ook hoop ik dat de eenzaamheid (alles zelf moeten dragen) minder zal worden door het praten met lotgenoten (ook de reden dat ik me hier nu net heb aangemeld ;-)) door naar elkaar te luisteren kunnen we mss duidelijker 'zien' en elkaar aansporen om goed voor onszelf te...
28-12-23 16:23 | 12 Views
(anoniem)
Mijn vrouw is opgenomen in psychiatrische ziekenhuizen sinds oktober 2019, en zij verblijft daar nu nog. Tussendoor was ze vijf weken thuis, aug - sept 2020. Drie a vier maanden na de eerste opname werd als diagnose genoemd psychotische depressie met dwang. Een deel van het ziektebeeld was dat mijn vrouw dacht dat het probleem een relatieprobleem was, er was veel wantrouwen jegens mij, en naar mij werd dat geuit in de vorm van boosheid, verwijten en dwangmatig vragen, discussiëren, gestimuleerd door het...
18-3-24 19:54 | 35 Views | 3 Reacties
(anoniem)
Jos, triest dat de problemen met je partner blijkbaar ervoor gezorgd hebben dat je je baan verliest. Het is natuurlijk van groot belang dat alles gewoon doorgaat als een partner opgenomen wordt. Heb je een serieus discussie gehad met je vrouw, hoe zij het vindt om straks weer het leven te moeten oppakken? Ziet zij het zitten om met jou weer te wonen? Zo niet moet je die situatie onder ogen nemen en een oplossing zoeken. Hoe staan je dochters hieronder?
20-3-24 12:17 | 14 Views | 1 Reactie
nav “Mijn vrouw is opgenomen in...” (anoniem)
(anoniem)
Hallo, ik ben net nieuw in deze groep. En heb net verschillende van jullie verhalen gelezen, en heb veel respect voor de beproevingen waar jullie mee te maken hebben. Ik zal mij voorstellen: Petra, mijn man is de afgelopen maanden ernstig depressief geraakt. Hij gaat er bewonderenswaardig mee om. Hij staat op de wachtlijst voor behandeling, die is lang. Ik neem veel mantelzorg taken op me en ben er voor onze kinderen. We hebben een fijn netwerk en krijgen steun. Toch valt het geheel valt me zwaar. Ik ben...
24-3-24 4:01 | 31 Views | 2 Reacties
nav “Mijn vrouw is opgenomen in...” (anoniem)
(anoniem)
Stewart, dankjewel voor je mail. Hier mijn respons: Dit is uiteraard besproken met mijn vrouw. Daarvoor heb ik een moment gekozen waarop zij rustig was en het goed zou kunnen bevatten. Ze heeft het ook begrepen, maar het duurde toch wel ongeveer twee weken voordat het volledig tot haar doordrong. Mijn vrouw wil niets liever dan het gewone leven weer op te pakken, en zij ziet daar geen onoverkomelijke problemen. (Zij heeft een beperkt ziekte-inzicht.) Ze keek er naar uit om weer met mij te gaan...
24-3-24 17:59 | 17 Views | 1 Reactie
nav “Jos, triest dat de...” (anoniem)
(anoniem)
Dag Pey Nam, dat is voor jou en je gezin ook een zware situatie. Begrijp ik het goed dat je thuiswonende kinderen hebt, en dat je man fulltime thuis is en niet werkt? Werk je zelf buitenhuis? Daar zijn niet zomaar gemakkelijke oplossingen voor te bedenken. Wat me heel belangrijk lijkt is dat je steun ervaart van je netwerk. Compliment! Dat netwerk heb je zelf opgebouwd, en blijkbaar kun je daar om hulp vragen. Wat je schrijft over het overeind blijven van mantelzorgers is herkenbaar. Mijn situatie is...
24-3-24 18:09 | 29 Views | 1 Reactie
nav “Hallo, ik ben net nieuw in...” (anoniem)
(anoniem)
Beste Jos, bedankt voor uw reactie. Mijn man is thuis van werk nu, onze kinderen wonen bij ons, ik werk momenteel 2 dagen per week wat net gaat gezien de situatie. Wat hebben u en uw vrouw veel meegemaakt, wat een beproeving moet dat zijn. Bedankt voor uw tips, een levenswijze zou ik het eerder willen noemen. Het bewegen, buiten zijn, mediteren, met vrienden zijn en iets goeds doen voor een ander zijn idd helende en helpende dingen om te doen, ook in deze periode. Toch schiet dat er regelmatig bij in en...
25-3-24 22:06 | 19 Views
nav “Dag Pey Nam, dat is voor...” (anoniem)
(anoniem)
Hoewel ik begrijp hoe zwaar het is om weer samen met je vrouw een woning te delen besef heel goed alles wat je gaat missen als jullie uit elkaar gaan. Ook een broer en een zus kunnen een mooi leven samen hebben. Maar als je de romantischerelatie met een andere wil zoeken dan vertel het nu aan je vrouw. Haar nu hoop te geven en later dan verpletteren is natuurlijk niet goed.
2-4-24 16:50 | 8 Views | 1 Reactie
nav “Stewart, dankjewel voor je...” (anoniem)
(anoniem)
Dag Stewart, daar ben ik het helemaal mee eens; haar verpletteren is niet goed, en ook niet mijn bedoeling. Omdat ik het mijn vrouw al een tijd geleden verteld heb heeft zij geen valse hoop, het is haar duidelijk. Mijn vrouw begrijpt mijn keuze, en ze vindt het ook de juiste beslissing om niet meer samen te wonen. We hebben nog steeds dagelijks contact, en ontmoeten elkaar twee of drie keer per week. Ook na het ontslag uit het psychiatrische ziekenhuis waar zij nu verblijft zal ze mantelzorg nodig...
8-4-24 15:18 | 4 Views
nav “Hoewel ik begrijp hoe zwaar...” (anoniem)
(anoniem)
ex partner met Borderline Hi allen Ik ben 41 en heb een expartner met Borderline. Na 2 jr relatie zijn we sinds een half jaar uit elkaar.(ten tijde van het uit elkaar gaan was er nog geen diagnose borderline) Omdat hij steeds weer het conflict zocht, heb ik hem geblokkeerd, telefonisch als op de email, socials etc. Afgelopen dinsdag kreeg ik van een onbekend nummer weer berichten van hem, over zijn spijt, zijn problemen en dat hij zo moeite heeft met het leven. Vervolgens zocht ook zijn moeder contact,...
3-6-24 13:57 | 28 Views | 1 | 1 Reactie |
(anoniem)
Beste AJ, ik wens je veel sterkte in deze situatie. Het wordt heel moeilijk maar laat ik voorop zeggen dat het optreden van jouw ex-partner niet ongebruikelijk is voor iemand met de diagnose borderline. Helaas. Hij wil je manipuleren tot een situatie waarin hij jou weer kan mis-/gebruiken. Sowieso is het niet jouw taak "om in te schatten wanneer iemand écht suicidaal is", daar zijn deskundigen voor. Kan je deze niet op hem afsturen? Het laatste wat je moet doen is het jouw probleem laten maken. Door zijn...
6-6-24 20:25 | 12 Views
nav “ex partner met Borderline...” (anoniem)
(anoniem)
'Door de problemen van mijn partner voel ik me vaak meer mantelzorger dan partner. Ik mis het onderlinge gesprek en de vertrouwdheid die er was toen we elkaar leerden kennen.' Herken je dit? Heb of had jij ook een partner met psychische problemen? Dan kan het een verademing zijn om ervaringen uit te wisselen met andere '(ex-)partners van'. Zij snappen precies wat jij meemaakt. De bijeenkomst voor (ex-)partners wordt geleid door Trudy van Breenen en Stewart Osborne. Praktische informatie: De eerstvolgende...
7-6-24 17:34 | 13 Views
(anoniem)
Goedemorgen, Ik heb mij afgelopen week aangemeld op deze pagina omdat mijn partner nu al een flinke tijd in een psychose zit. Helaas erkent hij het probleem niet, ik heb zelfs hem direct aangesproken op het feit dat hij een psychisch probleem heeft. Hij komt niet meer buitenshuis want hij denkt dat hij gestalkt en achtervolgd wordt. Zelfs de tuin komt hij niet meer in want de buren zouden hem afluisteren, zelfs in huis denkt hij dat waardoor er altijd zachtjes moet worden gepraat. Ramen en deuren houd...
17-6-24 11:25 | 36 Views | 6 Reacties
(anoniem)
Axel, heel veel sterkte in je benaderde positie. Het is goed dat je hulp voor jezelf heb gezocht. Het zou heel naar zijn als je ook zelf onderdoor gaat. Wat je partner betreft, wat zei hij toen je hem over zijn gedrag aangesproken had? Denkt hij dat hij zich normaal gedraagt? Ik heb zelf niet in zo een situatie gezeten en kan dus geen oplossingen geven maar hopelijk kan iemand anders of bij Ypsilon helpen.
17-6-24 20:09 | 40 Views | 1 Reactie
nav “Goedemorgen, Ik heb mij...” (anoniem)
(anoniem)
Hoi Axel, wat een nare situatie. Het moeilijke van een psychose is dat degene die in een psychose zit dat meestal zelf niet erkent. Dat is onderdeel van de ziekte. Door te zeggen dat wat diegene denkt niet waar is, stoot je die persoon helaas van je af. Als je pech hebt gaat je partner denken dat jij wellicht ook in het complot zit. Het beste wat je kunt doen is valideren. Vragen stellen, wie wat waar wanneer. Ook al weet jij heus wel dat jullie niet echt afgeluisterd worden. Het is belangrijk om het...
17-6-24 21:14 | 16 Views | 1
nav “Goedemorgen, Ik heb mij...” (anoniem)
(anoniem)
Beste Axel, wat een waardeloze huisarts! Ik heb meer geluk gehad. Ik zou een andere zoeken. Heb je al overwogen om een melding te doen bij meldpunt zorgwekkend gedrag? Lijkt op korte termijn niet goed voor je relatie -als je het niet anoniem doet - maar anoniem geeft lagere kans op success. Kans op success is ook groter als meerdere mensen een melding doen.Ik wens je ruggengraat, ruggengraat, ruggengraat. Robert
17-6-24 22:11 | 21 Views | 1
nav “Goedemorgen, Ik heb mij...” (anoniem)
(anoniem)
Bedankt voor al jullie reacties, dat waardeer ik echt! Dat mijn huisarts waardeloos is, daar ben ik inmiddels wel achter ja. Ik heb bij mijn partner aangeboden om van huisarts te wisselen maar daar wil hij niet aan. Ik heb inmiddels een formulier gekregen om digitaal melding te doen van zorgwekkend gedrag. Dit heb ik met meerdere mensen gedeeld. En wat betreft het vragen stellen; vaak krijg ik een boze reactie, iets in de trant van: wat kan jou het schelen of wat maakt het uit. Waarschijnlijk heb ik het...
17-6-24 22:42 | 14 Views
(anoniem)
Zijn gedrag is volgens hem te wijten aan ons huis; we wonen helaas in een erg gehorig huis en hebben dan ook veel geluidsoverlast. Volgens hem zullen al zijn problemen verdwijnen op moment dat hij ergens woont. Helaas is het voor hem op dit moment niet mogelijk ergens anders te wonen, ook is het maar tijdelijk.
17-6-24 22:46 | 15 Views
nav “Axel, heel veel sterkte in...” (anoniem)
(anoniem)
UITNODIGING Graag herhalen we de melding van een bijeenkomst in Utrecht op 6 juli a.s. 'Door de problemen van mijn partner voel ik me vaak meer mantelzorger dan partner. Ik mis het onderlinge gesprek en de vertrouwdheid die er was toen we elkaar leerden kennen.' Herken je dit? Heb of had jij ook een partner met psychische problemen? Dan kan het een verademing zijn om ervaringen uit te wisselen met andere '(ex-)partners van'. Zij snappen precies wat jij meemaakt. De bijeenkomst voor (ex-)partners wordt...
20-6-24 12:24 | 23 Views | 1
(anoniem)
Voor de goede orde geef ik graag door dat er een wijziging in de website gaat plaatsvinden: - site bezoekers die niet in boven-jan.nl aangemeld zijn zien alleen maar de introductietekst van de groep; - mensen die in boven-jan.nl aangemeld zijn maar nog niet in de groep kunnen alleen de berichten lezen; - mensen die bij de groep aangemeld zijn kunnen ook reageren en de ledenlijst zien. Hierdoor kunnen leden van boven-jan.nl de berichten zien voordat ze beslissen of ze zich bij de groep willen aansluiten
4-7-24 17:31 | 6 Views | 1
(anoniem)
Afgelopen zaterdag hebben we een partnerbijeenkomst in Utrecht gehad. Ik kijk graag terug op een boeiende middag waar 7 mensen, die allemaal ervaringen met (ex-)partners en psysische stoornissen hebben, hun verhalen vertelden. Er kwamen interessante discussies op gang en, na 2 en een half uur, namen we afscheid van elkaar. Iedereen bevestigde dat ze aan een herhaling zeer geïnteresseerd waren.
8-7-24 12:24 | 10 Views
(anoniem)
Ik ben een manisch depressieve autist met adhd en een angststoornis. Mijn PTSS, trauma's, angsten en nachtmerries zijn webbehandeld met EMDR, gelukkig, want dat werkt niet bij iedereen. Mijn partner is schizofreen, paranoïde, psychotisch en depressief. Alleen het laatste hebben we, ik soms, gemeen. We kunnen wonderbaarlijk goed overweg met elkaars psychische kwetsbaarheden en regelmatig optredende beperkingen. Misschien juist vanwege onze eigen kwetsbaarheden. Er is begrip en geduld over en weer. Fritz
8-7-24 12:53 | 13 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Wat mooi, en ook herkenbaar voor mijn partner en mij. Wij hebben andere diagnoses (ik autisme, mijn partner borderline), ook fysieke handicaps erbij en chronische vermoeidheid, maar we begrijpen elkaar daardoor ook vrij goed. Soms zijn er fricties en moeilijkheden, maar achteraf kunnen we goed praten over de situatie. Dat is het belangrijkste. Het blijft een leerproces en ik vind het/ons de moeite waard.
13-7-24 18:18 | 4 Views | 1 Reactie
nav “Dankje! Ik denk dat het...” (anoniem)
(anoniem)
Goedemorgen, Ik ben nieuw in deze omgeving en zou graag de nodige adviezen/ tips kunnen gebruiken. Mijn partner was 42 toen hij voor het eerst een (hypo)manie + psychose 'kreeg'. Nu, 14 jaar later, zitten we midden in de 5e episode van een psychose. Zijn medicatie heeft hij eigenhandig gestopt en staat niet (meer) open voor herstarten hiervan e/o betrekken van een psychiater. Signaleringsplan en opgetekend en door hem recent ondertekend 'wat-als dan opname' brief (wat ik het liefst wil voorkomen) worden...
14-8-24 11:06 | 23 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Ik begrijp er iets van het is afschuwelijk want je kunt eigenlijk niets doen zelfs niet boos zijn omdat niemand dit heeft gewild of veroorzaakt.Een menselijk drama met veel verdriet en wanhoop dat u dit al zolang volhoud laat zien wat liefde is.Ik hoop dat de draaikolk weer tot rust komt en dat er weer een evenwicht ontstaat. Veel sterkte toegewenst, Anton
19-8-24 15:30 | 11 Views | 2 Reacties
nav “Goedemorgen, Ik ben nieuw...” (anoniem)
(anoniem)
Ik herken dit helaas, maar ik kan niet boos zijn op mijn ex partner waar ik zielsveel van houd omdat ik weet dat zij het niet is. Die afschuwelijke verwijt texten en boosheid, achterdocht, jaloerzie enct. zijn haar wanen en ze heeft er zelf geen controle over.En ik weet dat niemand dit gewild heeft.Maar ik weet ook niet waar ik met mijn twijfel en verdriet naar toe moet en kan het nauwelijks begrijpen en een plaats geven.
19-8-24 16:12 | 12 Views
nav “Mijn vrouw is opgenomen in...” (anoniem)
(anoniem)
Heel veel sterkte en hopelijk snel weer wat rust. Wat betreft kinderen is mijn ervaring dat ze zoveel mogelijk uitgelegd dienen te krijgen. Onbegrip door onwetendheid is erger dan weten wat er aan de hand is. Zeker met 16 kunnen ze best wel al wat aan. Blijf bespreken, informeren maar ook de mooie kanten van je partner bespreken. Eventueel met de nodige humor. Succes
28-8-24 21:28 | 10 Views
nav “Ik begrijp er iets van het...” (anoniem)
(anoniem)
Beste allemaal, ik woon al 7 jaar samen met een man met een een bipulaire stoornis en gedragsprblematiek ,soms psygotich negeert mij vaak verbaal sterk soms bijna fydiek, ik sta op het punt om op vakantie te gaan ,ik heb een erg schuldgevoel en wat spookt hij uit in mijn huis , ook bleek dat hij maart dit jaar op zoek was naar andere huisvesting paar weken geleden liet hij me verdwalen toen we een fietstocht maakte hij had beloofd geen e sigaret mee te nemen daar kregen we woorden over , hij fietdte weg...
7-9-24 9:02 | 16 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Ik heb behoefte om mijn verhaal kwijt te kunnen. Mijn vrouw heeft na een traject bij een psycholoog, wat wil iets geholpen heeft, duidelijke trekken van borderline. Ik herken alle symptonen die bij borderline horen. Ik probeer haar te helpen, maar zij zegt steeds ik ben niet gek. Ik heb het op de een of andere manier wel een plaatsje kunnen geven, maar dat is natuurlijk geen oplossing van het probleem. Ik ben ook bang dat het ons gezin ontwricht. Heeft iemand dezelfde ervaringen als ik en hoe kan ik mijn...
8-9-24 13:21 | 33 Views | 2 Reacties
(anoniem)
Dag Monique, Wat erg zeg hoe hou je het vol. Die schuldgevoelens die herken ik heel goed, maar dan denk ik meestal of ik zeg tegen mezelf maar ik heb geen aandoening maar partner mijn ex vriendin in dit geval wel. Het is ook mijn ervaring dat je er helemaal buiten staat en lijkt wel of je zelf geweerd word door de omgeving en de hulpverleners. Ik zou willen dat ik je een advies zou kunnen geven want dat kan ik zelf ook goed gebruiken, maar die schuld gevoelens zijn er wel maar die zijn niet reëel want...
11-9-24 23:12 | 9 Views
nav “Beste allemaal, ik woon al...” (anoniem)
(anoniem)
Dag Klaas, Ik zou niet weten wat je kunt doen maar ik denk toch zo snel mogelijk professionele hulp inschakelen als parter ben je meestal de kop van jut is mijn ervaring. Maar er zijn hele groede programma,s zoals cognitieve therapie om de ellende te verbeteren.Ik weet wel dat ik in mijn geval in het begin zo,n beetje alles goedbedoeld fout aanpakte. Je moet het niet onderschatten want het is echt een zware aandoening met leed. Groeten, Anton en laat nog eens van je horen
11-9-24 23:24 | 12 Views
nav “Ik heb behoefte om mijn...” (anoniem)
(anoniem)
Goedendag allemaal, Even in het kort voorstellen want ik ben hier Nieuw. Mijn naam is Roy, ik ben 53 , ik heb sinds vier jaar een relatie met een vrouw die kampt met borderline. we zijn drie dagen per week samen in mijn huis. De overige dagen zijn we ieder in ons eigen huis. We zijn er nu een jaar achter dat mijn vriendin borderline heeft. We komen allebei uit een langdurige eerste relatie , We zijn stapelgek op elkaar Herkent iemand het volgende probleem? Ondanks dat we stapelgek zijn op elkaar hebben...
13-10-24 0:22 | 43 Views | 3 Reacties
(anoniem)
Dag Roy, Mijn vriendin inmiddels ex vriendin heeft een paranoia persoonlijkheid stoornis wat vaak ook weer overloopt of raakt aan andere stoornissen. Wat goed van jou dat jij jezelf zo hebt verdiept in die aandoening van je vriendin. Ikzelf ben me daar pas na haar (mijn vriendin) psychose in gaan verdiepen in die ellende van haar psychische aandoening. Ik ben nooit tegen haar ingegaan of heb heftige ruzies met haar gehad maar wat jij beschrijft is ook mijn verhaal, dus of je nou ruzies maakt of niet veel...
17-10-24 12:30 | 19 Views
nav “Goedendag allemaal, Even in...” (anoniem)
(anoniem)
Dag Roy, de omgang met iemand met borderline is zeker niet makkelijk, ik weet er alles van ik heb het zelf en het is gewoon echt niet fijn om er mee te leven. Maar weet wel we doen het echt niet express maar het komt vaak vanuit wantrouwen en door dat kunnen wij uitbarsten en kan de andere persoon ook boos worden omdat het heel moeilijk is om te mentaliseren over een persoon die boos is en je dan vaak ook in je gevoelens mee gaat. Een tip van mij probeer zo veel mogelijk het te laten gaan en er later op...
23-10-24 1:39 | 29 Views
nav “Goedendag allemaal, Even in...” (anoniem)
(anoniem)
Hoi Roy, Je verhaal herken ik als geen ander. Mijn inmiddels ex-vriend heeft Borderline en de extreme ruzies zijn mij niet vreemd. Ook ik had dit alleen met hem en het riep gevoelens bij me op waarvan ik niet wist dat ik ze bestonden. Helaas bleek het samen met hem geen leven. Wij zijn inmiddels een half jaar uit elkaar en mijn leven begint eindelijk weer normaal te voelen. Er is weer rust en dat voelt erg goed. Hij hopt van de ene naar de andere vrouw en zal waarschijnlijk in zelfde relatieproblemen...
18-11-24 9:31 | 25 Views | 1 Reactie
nav “Goedendag allemaal, Even in...” (anoniem)
(anoniem)
Goedenavond iedereen, Stel mij graag even voor. Mijn naam is Vince ben 54 jaar, en heb sinds een aantal maanden een relatie met een jonge dame van 50 die mij bij de eerste date vertelde dat zij een rugzak heeft. Zij had een heel open houding en vertelde mij haar diepste geheimen over waardoor ik ook heel open kon zijn tegenover haar. Gedurende de tweede date hebben wij tegen elkaar uitgesproken dat wij een relatie aan gingen. Ik heb haar toen op haar hart gedrukt dat ik geen problemen zou hebben met de...
5-12-24 17:45 | 25 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Dank je wel Annabel voor je reactie. Je noemt me nobel maar ik denk tussen de regels door je echte mening te lezen. En je hebt gelijk, ik benijd jouw positie om van de relatie los te komen, te herstellen en het leven weer op te pakken. Het is mij niet gelukt, ondanks dat ik wel degelijk zie dat de relatie me niets brengt. Nou ja niets brengt , een hoop ellende dat dan weer wel. Ik schrijf het maar even therapeutisch van me af. Ik had al gemeld dat mijn vriendin mij had "zwart gemaakt" bij haar moeder en...
9-12-24 2:21 | 7 Views | 1 Reactie
nav “Hoi Roy, Je verhaal herken...” (anoniem)
(anoniem)
Goedemorgen Roy, De gedachtes van wegrennen en opgeven is naar mijn mening een van de grootste problemen van deze maatschappij. Als ik in een relatie zit met iemand die gevoelens bij mij heeft aangewakkerd, die ik nog nooit in mijn leven heb ervaren, dan zal ik vechten voor de relatie als het even tegenzit. Enfin, ik denk dat borderline en bipolariteit toch twee heel verschillende ziektebeelden zijn. Niet dat de een erger is dan de ander. Ik zou graag van anderen horen hoe zij met deze situatie om zijn...
13-12-24 8:51 | 24 Views | 2 Reacties
nav “Mijn bericht lezen en er...” (anoniem)
(anoniem)
Vervolg : 8 dagen ligt mijn vriendin nu in het ziekenhuis waarvan 5 dagen op de intensive care en een onbekend aantal dagen aan een beademingsapparaat. De dochter van mijn vriendin heeft ook een persoonlijkheidsstoornis en is contact persoon in het ziekenhuis. Zij bepaalt en aangezien zij alles zou doen om mij te treiteren , heeft ze ook hier beslist dat ik geen gewenste bezoeker ben , geen telefonisch contact mocht hebben en geen informatie mag krijgen.. Om dit een beetje kracht bij te zetten heeft ze...
16-12-24 6:39 | 13 Views
nav “Dank je wel Annabel voor je...” (anoniem)
(anoniem)
Goedemorgen iedereen, even een kleine update. Mijn partner krijgt intussen na aandringen op een second opinion de hulp die zij nodig heeft. Wij spreken nu weer normaal met elkaar en hebben nu na elk gesprek met de professional dat wij even met elkaar zitten en gewoon praten. Haar grootste angst was dat ik haar zou verlaten in haar donkere periode, en bedankte mij dat ik aan haar zijde ben gebleven. Zij weet dat het belangrijkste is dat zij aan zich zelf werkt en blijft communiceren. Heb haar nogmaals op...
18-12-24 8:07 | 38 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Vinnie wil je mijn bescheiden mening. Ik hoor je zeggen dat je vriendin moet blijven werken aan haar zelf. En dat jij er voor haar staat. Maar je bent; Verdwaald Zwak Je wordt niet goed Je slaapt slecht Spontane huilbuien Je houdt je eten niet binnen Jaloers Stemmingswisselingen Welkom in mijn (onze) wereld. Weet je je kan niet achterover gaan zitten en wachten tot je er voor haar kan zijn. Je hebt zelf een grotere taak dan je je bewust bent. Eerst al je eigen shit begrijpen, je lichamelijke reacties, je...
24-12-24 4:25 | 22 Views
nav “Goedemorgen iedereen, even...” (anoniem)
(anoniem)
Tot nu toe ben ik aan het vechten voor een partner met Schitzofrenie. Wat je zegt; als je oprecht van iemand houd, dan ga je niet meteen vluchten als het tegenzit. Maar een ziektebeeld is langdurig of levenslang. En dan kan ik me indenken dat er mensen zijn die het niet aankunnen om ermee te leven. Elke situatie is anders.
20-1-25 23:01 | 5 Views
nav “Goedemorgen Roy, De...” (anoniem)
(anoniem)
Hallo Pey Nam. Ik heb een vriend met Schitzofrenie. We zijn 15 jaar samen, zonder kinderen. Een rollercoaster dat het soms gaat. En het ergste vind ik dat mijn ouders, broer en zus zijn woede buien van dichtbij hebben meegemaakt een aantal keren. Momenteel ben ik op. Ik wil dat hij nu echt proffesionele hulp gaat zoeken. En als hij mij daarbij nodig heeft, prima. Als hij maar iets gaat doen aan zijn woede buien en depressies. Ik heb altijd zoveel mogelijk mijn eigen leven proberen te houden; naar werk,...
20-1-25 23:22 | 18 Views
nav “Hallo, ik ben net nieuw in...” (anoniem)
(anoniem)
Hoi ik ben kevin heb 2 weken geleden op maandag mijn vrouw met haar toestemming laten opnemen omdat ze heel zwaar en naar gedroomd had en dit tot werkelijkheid zag. Ze heeft kort in crisis gezeten is na 3 dagen overgeplaatst naar vrijwillig en rustige maar grotere omgeving en na 4 dagen terug naar rustige kleine omgeving Ze neem nu haar medicatie 6 x 3mg lorezepam slaapt amper en is nu amper aanspreekbaar. Mijn probleem nu iz mijn zorg verlof raakt op bso is voor de kinderen niet meteen gezien de...
1-2-25 14:26 | 22 Views | 1 Reactie
(anoniem)
Oproep: (ex-)partners gezocht voor interviewreeks Ben jij (of was je) de partner van iemand met mentale uitdagingen? Wil je je ervaring of mening delen? Voor een Valentijnsdag-interviewreeks zoeken we (ex-)partners die hierover willen vertellen. Het interview verschijnt (desgewenst anoniem) met tekst en foto op Instagram @bovenjan.community en op de website van BovenJan. Lijkt dit je wat? Stuur een mail naar mhoekstra@ypsilon.org. Anoniem meedoen kan ook!
7-2-25 13:49 | 9 Views
(anoniem)
Hoi Kevin. Ik ben Jan en ik herken je wanhoop wel een beetje van uit de tijd dat ik zelf mijn vrouw heb moeten laten opnemen. Helaas zie ik dat jouw bericht al bijna een maand geleden was, dus misschien heb je niet meer zoveel aan mijn reactie. Laat het maar weten. Uit de omschrijving van je probleem begrijp ik dat je zorgverlof had, vanwege je vrouw neem ik aan, maar dat je nu weer moet werken, wat je wel wilt maar wat niet kan omdat er pas na 12 weken buitenschoolse opvang voor je kinderen is. Heb je...
27-2-25 0:37 | 12 Views
nav “Hoi ik ben kevin heb 2...” (anoniem)