Terug

Bericht

Kwart van de Nederlanders heeft een mentale aandoening

Steeds meer mensen hebben mentale problemen. Dat bericht NU.nl nu de nieuwe cijfers van de Monitor mentale gezondheid zijn gepubliceerd.

Sinds 2014 is het aantal mensen met angst- of depressieve gevoelens toegenomen; vier op de tien Nederlanders heeft daar inmiddels last van. Ook zijn er meer mensen met een psychische aandoening. In de periode 2007-2009 ging het om 17,4%, in de periode 2019-2022 om 26,1%. Een op de twintig volwassenen is in behandeling bij de specialistische ggz. Vooral jongeren en vrouwen lijken vaker last te hebben van mentale problemen.

En dat heeft grote gevolgen, aldus de onderzoekers. Niet alleen voor mensen zelf, maar ook voor de samenleving als geheel. Het RIVM en het Trimbos-instituut roepen een volgend kabinet daarom op om breed te investeren in mentale gezondheid. "Bestaanszekerheid, onder andere via financiële stabiliteit, geschikte en betaalbare huisvesting en een gezonde leefomgeving, wordt door de experts genoemd als belangrijke basisvoorwaarde voor een mentaal gezonde ontwikkeling." Daarom raden zij aan om in al het beleid expliciet aandacht te besteden aan mentale gezondheid. "Er is niet een knop om aan te draaien om de mentale gezondheid te verbeteren. Het gaat echt om een samenhangende inzet op alle preventie- en zorgniveaus."

Bron: NU.nl / RIVM

Gemiddeld (0 Stemmen)

Geen reacties gevonden..